Noin, sain asunnon meille tuossa jokunen kuukausi sitten, ei kuitenkaan Stadin asuntojen, VAVin tai Espoon vastaaven palvelun kautta. Lopulta meille tarjottiin VVO:n asuntoa uudisrakennuksesta Pähkinärinteestä, jonka otin vastaan asiaa enempää miettimättä. Mielestäni tärkeintä oli se, että meille on jokin asunto, ei se, että asunto olisi halpa ja sijaitsisi hyvien kulkuyhteyksien päässä Helsingin aasialaisten kauppojen keskuksesta. Meille pienen lapsen kanssa hyvä yhteys tarkoittaa siis suoraa julkista liikennettä sinne. Täältä pitää ensin mennä bussilla Elielinaukiolle ja sieltä eteenpäin metrolla Hakaniemeen, että pääsemme sinne. Toisaalta, pystyn tilaamaan osan tuotteista eräältä Suomessa asuvalta Filippiinien kansalaiselta, joka siis ylläpitää filippiiniläisten ruokatarvikkeiden puotia Vaasassa, millä on myös toimitus niin postin kuin matkahuollon kautta ympäri Suomea... Ainakin saamme hankittua mitä tarvitsemme. :)

Harmittavasti vain minulla on edunvalvontatilini rahat hyvin vähissä, kun eläkettäni maksava taho oli lähettänyt verokorttipyynnön suoraan minulle, eikä edunvalvojalleni. Se siis matkasi Filippiineille, koska minulla siis oli virallinen osoitteeni siellä, enkä edes tiennyt, että se oli siellä, kunnes sain edunvalvojalta hämmästyneen viestin, että rahavarani ovat huvenneet huolestuttavasti ja hän alkoi selvittää asiaa Fennian kanssa. Ellei tämän vuoden uusi verokortti ota huomioon sitä, että olen maksanut muutaman kuukauden 60% veroa normaalin 22,5%:n sijaan, ne verorahat palautuvat minulle vasta ensi vuoden joulukuussa... Joten jouduin muuttamaan suunnitelmiani jonkin verran. Pyysin edunvalvojaa ottamaan minulle lainaa (ei ole varmaa saanko sitä, mutta olen ainakin pyytänyt), että saisin Rotchelin ja lapsemme tuotua tänne. Pyysin häneltä siis 10000 lainaa siihen, että pystyn menemään käymään siellä, tuoden heidät kanssani takaisin tänne. Alunperin oli tarkoituksena mennä sinne heinäkuun ekalla viikolla ja tulla takaisin elo- ja syyskuiden vaihteessa, mutta nyt riippuu siitä, kuinka nopeasti saan tuon lainan, kuinka nopeasti pääsen sinne hakemaan heidät tänne. Ja viisumin myöntäminen lienee paljon varmempaa, mikäli sitä hakiessa olen mukana siellä.

Mutta nyt siis tuli tälläinen pikainen päivitys tilanteeseen, ja pyydän anteeksi, että kesti näin kauan saada edes tämän verran kirjoitettua tänne, vaikka asunnon saannista olisin varmaan voinut jo kertoa heti sen jälkeen, kun muutin tänne, sain nettiliittymän auki yms.