Vähitellen asiat ovat menossa parempaan suuntaan, kun nyt olen ollut ulkona sairaaloista puolisentoista viikkoa, vietettyäni sairaaloissa ensin vuoden, kaksi kuukautta ja kaksi viikkoa. Vaikka en vieläkään ole kotona, on tämä palvelutalossa asuminen kuitenkin iso askel matkalla sinne - täällä joudun olemaan noin kolme kuukautta, oppimassa uudelleen sairaaloiden ulkopuolella elämisen. Tänne siirryin toissa viikolla torstaina, ja tällä hetkellä alan vähitellen tuntea oloni siltä, kuin oppisin elämään laitosten ulkopuolella.

Sitten hieman tarkemmin. Viime vuonna kun siirryin Synapsiaan oli arvioitu haittaluokka minulla 8, eli 40% invaliditeetti. Nyt pysyvä haittaluokka on 15, eli 75% invaliditeetti. Lisäksi epilepsian vuoksi, joka minulle puhkesi noin vuosi sitten, olen pysyvästi työkyvytön omalle alalleni - vaikka minulta ei vietykään ajokorttia, ei minulla ole nyt ajo-oikeuksia mihinkään. Epilepsia poistaa kortista raskaat luokat, muut saan säilyttää, eli kortin luokka tippuu ABCD:stä AB:ksi, mutta ennen kuin saan edes ne takaisin on neurologin hyväksyttävä minut ratin taakse. Vielähän tuo ei tapahdu, mutta kohtapuolin, ainakin uskoisin niin.

Lisäksi lääkäri toteaa minut pysyvästi työkyvyttömäksi ja suosittelee toimintaterapiaa ja fysioterapiaa. No, kunhan kotiin pääsen (tällä hetkellä olen noin sadan kilometrin päässä kotoa) olen kotona, hoitamassa lapsia, Vannesan suorittaessa opintonsa loppuun ja ollessa töissä.

Tarkkaa tietoa minulla ei ole tämän hetkisestä taloudellisesta tilanteestani, minun tämän ansiosta jouduttua edunvalvontaan. Sen tiedän, että edunvalvojani on maksanut reilun kymppitonnin velkoja pois, ja vielä minulla on rahaa noin kolmekymmentä tuhatta - ja tuo on siis rahaa, mitä minulle on tullut tän jälkeen! Haittaluokasta 8 tuli jo 22039,60 euroa, eläkkeeni on bruttona 2409,55 euroa kuukaudessa. Saa nähdä paljonko lisää tulee Fennialta. Tekijöiltä on tulossa 40000 euroa+korot jo päätetyn oikeudenkäynnin mukaan, mutta erillinen korvausoikeudenkäyntikin tulee heitä vastaan vielä, ja asianajajani arvion mukaan jo määrätyt rahat ovat kuin pisara meressä siihen nähden, mitä lopulta tulee. No, en kirjoita tähän postaukseen kuitenkaan enempää niistä, kun en vielä tiedä itsekään tarkalleen missä mennään. Saatte kyllä kuulla lisää kunhan vaan itsekin saan tietooni. :)